مراحل طراحي نرم افزار و اپليکيشن


تبديل ايده ها به فناوري هاي آنلاين و راه اندازي استارتاپ جديد آميزه اي از هنر ديداري و بصري در کنار دانش پياده سازي نرم افزار است. براي بدست آوردن نتيجه مطلوب بايد دائما بروز بود و با دانش جديد آشنا. زماني يک سيستم کارا خلق مي شود که تيمي متشکل از تخصص هاي مختلف فناوري در کنار يکديگر براي انجام هدفي واحد تلاش کنند.


شرکت ها و برندها از اهميت استفاده از فناوري هاي آنلاين مانند نرم افزار هاي تحت وب ، حسابداري آنلاين ، مديريت کسب و کار ، مديريت ارتباط با مشتري و CRM ، باشگاه مشتريان ، طراحي وب سايت ، ساخت فروشگاه هاي اينترنتي ، ساخت و طراحي اپليکيشن هاي موبايل ، ديجيتال مارکتينگ و سئو آگاه اند و هميشه بهترين ها را طلب مي کنند. جهت طراحي نرم افزار مراحلي پيشنهاد ميشود که در ادامه به آنها اشاره مي کنيم. پس با ويرا فناور همراه باشيد.


تجزيه و تحليل:
اولين و مهم‌ترين بخش توليد يک نرم‌افزار تجزيه و تحليل است. اين امر بايستي توسط تحليلگر ارشد سيستم انجام شود تا نيازهاي سامانه مورد نظر شما کاملاً شناسايي شود و نرم افزار نهايي دقيقاً همان کارايي مورد نظر شما را داشته باشد. خروجي اين بخش يک  سند فني  شامل امکانات سيستم، معماري سيستم، تکنولوژي هاي مورد نياز و … مي باشد. مطمئن شويد که حتماً در هنگام توليد نرم افزار اين امر براي شما انجام شود در غير اين صورت موفقيت ايده شما با چالشي جدي مواجه خواهد شد.


طراحي اختصاصي و رابط کاربري:
قبل از اينکه مرحله توليد نرم افزار و اپليکيشن شروع شود بسيار مهم است که طرح گرافيکي آن (رابط کاربري يا يو آي - UI ) طراحي شود. اين امر بايد توسط متخصص طراح با تجربه (و حتي نه يک طراح خوب که تخصصش طراحي اپليکيشن نيست) پياده‌سازي شود و شما قبل از اينکه برنامه نويس کد نويسي را شروع کند بايستي نمايي از تمام صفحات و فرايند هاي نرم افزار و اپليکيشن داشته باشيد تا بتوانيد نظر خود را اعمال کرده و از اينکه در نهايت همان چيزي که مد نظر شماست پياده‌سازي شود مطمئن شود و مهم‌تر از دوباره کاري جلوگيري شود.


 تجربه کاربري و کاربر پسند بودن:
هدف از تجربه کاربري (يو ايکس – UX ) کارايي بهتر نرم افزار براي مشتري نهايي شماست به طوري که نرم افزار طراحي شده در استفاده کوتاه مدت براي وي گيج‌کننده نباشد و بتواند به راحتي با آن کار کند و در استفاده طولاني مدت نيز خسته‌کننده نباشد. اينکه اپ يو ايکس خوبي داشته باشد را بررسي متخصص مربوطه مي‌تواند مشخص کند و گاهي حتي شما به عنوان صاحب ايده هم نمي‌توانيد در اين مورد به وضوح اظهار نظر کنيد.


برنامه نويسي Native:
اپليکيشن نيتيو اپليکيشني است که در آن برنامه نويسي به زبان سيستم عامل دستگاه موبايل انجام شده است (براي اندرويد، جاوا و براي آي او اس با سويفت) از اين رو از نظر امنيت و کارايي در سطح بالايي قرار مي گيرند. در مقابل اپليکيشن هاي هيبريد با زبان مخصوص توسعه وب (مثل HTML و CSS و JavaScript) نوشته شده و فقط در قالب تلفن هوشمند باز مي‌شوند. توسعه نيتيو به مراتب سخت تر است و برنامه نويساني با سطح بالاتري مي طلبد. همچنين زمان پياده‌سازي بيشتر است و مهم‌تر از آن براي اندرويد و آي او اس بايستي جداگانه برنامه نويسي شود که همه باعث افزايش هزينه‌ها مي‌شود اما در نهايت مي‌توانيد از نظر امنيت و کارايي اپليکيشن مطمئن باشيد.


 Web Service, API, Back End:
در نهايت اپليکيشن همانند يک پوسته عمل مي‌کند و پردازش هاي اصلي در جاي ديگري که همان بک اند نرم‌افزار شما -نرم افزاري که بر روي سرور قرار مي‌گيرد و پنل مديريت به آن متصل است- انجام مي‌شود و اپليکيشن به وسيله يک اي پي آي يا وب سرويس به آن متصل مي‌شود و عمده بار سرعت و امنيت اپ شما بر عهده اين بکند خواهد بود. مطمئن شويد که يک تيم متخصص و مجزا از تيم توسعه اپليکيشن، بک اند و اي پي آي اپ شما را به شيوه اي اصولي پياده‌سازي مي‌کنند در غير اين صورت در صورت افزايش تعداد کاربران و بزرگ شدن مقياس کارتان به مشکل بر خواهيد خورد.


ارتقا پذيري و پشتيباني:
توليد نرم افزار و اپليکيشن تنها گام اوليه موفقيت ايده شماست و در بسياري از موارد شايد کوچکترين قدم! پس از آن، وقتي مشتريان شما اپليکيشن را نصب مي‌کنند امکاناتي را طلب مي‌کنند که فقط در صورت افزودن اين امکانات پله هاي موفقيت را پشت سر خواهيد گذاشت. اينکه تيمي که اپليکيشن را توليد کرده در کنار شما باشد بسيار با اهميت تر از خود پروسه توليد است. از اين رو توصيه هميشه به همکاري با يک شرکت است تا شخص و از بين شرکت ها سعي کنيد اگر با شرکت هاي نوپا قصد همکاري داريد از اينکه اين شرکت ها 2 يا 3 سال ديگر هنوز هم وجود دارند که شما را همراهي کنند مطمئن شويد.


 








ايده پردازي، رصد بازار و رقبا، بررسي قابليت توسعه فني طرح


پس از مطرح شدن ايده اوليه توسط مشتري ، از جنبه هاي مختلف ايده را با حضور مشتري مورد ارزيابي قرار مي دهيم. براي اين منظور طي يک يا دو جلسه با مشتري جلسات طوفان مغزي برگزار کرده و ايده را از نظر کارايي، سهولت استفاده، هوشمندي ، قابليت توسعه، ساير رقبا و مدل پياده سازي فني ارزيابي خواهيم نمود. محصولات بزرگ اغلب با يک ايده اوليه شروع شده اند اما به مرور رشد مي کنند. بنابريان پس از جلسات احتمال دارد به اين نتيجه برسيم ايده قابليت پياده سازي به عنوان يک محصول رضايت بخش را ندارد و کار در همين مرحله متوقف خواهد شد. و البته بارها پيش آمده در همين مرحله ايده پروري چشم اندازهاي روشني براي توليد نرم افزار و ساخت اپليکيشن حرفه اي روشن شده است.






تجزيه و تحليل سيستم نرم افزاري و تهيه سند فني ( Request For Proposal )


به تجربه اعلام مي کنيم يکي از علل مهم شکست برخي از پروژه ها در عدم وجود همين مرحله نهفته است. در اين مرحله بايد به دقت توسط تحليل گر سيستم، سندي فني تهيه شود که مشتري دقيقا بداند در انتهاي پروژه چه محصولي با چه ويژگي هايي را تحويل خواهد گرفت.


براي اينکه هدف نهايي پروژه فراموش نشود و قبل از شروع به طراحي و کدنويسي نقشه راه مشخص باشد ، براي داشتن يک محصول قوي بايد يک نقشه از پيش تعيين شده داشت. اين نقشه از درخواست ها و نيازهاي مشتري که در قالب ايده اوليه مطرح مي گردد شروع شده و با دياگرام هاي موجوديت و روابط ( ERD ) خاتمه مي يابد.


بنابراين فاز تجزيه و تحليل مشخص مي کند که دقيقا قرار هست با چه ابزاري به کجا برسيم! تمامي امکانات سيستم ليست شده و در قالب سند فني تهيه مي گردد. معماري ديتابيس و نمودارهاي ERD قلب راکتور نرم افزار شماست که مي بايست قبل از شروع کدنويسي توسط تيمي خبره طراحي گردد.و در نهايت براي اينکه شمايل نرم افزار مشخص گردد پروتوتايپ کشيده مي شود. پروتوتايپ نماي کار را تا حدود زيادي براي مشتري مشخص خواهد نمود.






پروتوتايپ ، طراحي رابط کاربري ( UI ) و تجربه کاربري ( UX )


در اين مرحله با استفاده از نقشه راه سند فني و طرح پروتوتايپ زده شده از قسمت قبل، اقدام به طراحي و ديزاين نماي کار در اپليکيشن و سايت خواهند شد. استفاده از رنگ هاي جذاب متناسب با هويت بصري برند مشتري در دستور کار قرار خواهد گرفت. زيبايي کار و لذت داشتن يک محصول رضايت بخش به همراه تجربه کاربري ( UX ) خوب در اين مرحله مشخص مي گردد. هر چه بخش فني و کدنويسي حرفه اي تر باشد نماي کار و UI بايد نمايانگر اين موضوع باشد. بدنه خودرو بنز بايد به موتور آن بخورد!






برنامه نويسي زيرساخت و طراحي محصول نهايي


پس از طي مراحل فوق اين بخش برنامه نويسان بر اساس اصول تعيين شده در سند فني و با رعايت UI طراحي شده توسط ديزاينر ها شروع به برنامه نويسي محصول نهايي خواهند نمود. تيم فني بايد متشکل از برنامه نويسان مختلف در حوزه هاي وب، موبايل، هوشمند سازي، يادگيري ماشين، اينترنت اشيا و . بوده و هميشه خود را مم به بروز بودن و استفاده از تکنولوژي هاي روز بدانند.






استقرار و انتشار محصول و تحليل رفتار مخاطب


پس از پياده سازي، محصول از جنبه هاي مختلف تست شده و آماده انتشار در مارکت هاي عمومي قرار مي گيرد. پس از انتشار در مارکت ها، اقدامات پشتيباني انجام خواهد شد.









فرآيند و چشم انداز توليد



  1. ديزاين و وايفريم اوليه ( طراحي رابط کاربري و UX )

  2. پروتوتايپ

  3. تثبيت طرح

  4. شروع به طراحي رابط کاربري و ديزاين نهايي

  5. شروع کد نويسي

  6. مستند سازي داکيومنت

  7. انتخاب تکنولوژي پياده مهندسي نرم افزار

  8. ساخت هسته اوليه نرم افزار بر اساس تکنولوژي پي اچ پي و ديتابيس ماي اسکيول

  9. تست موبايل و دسکتاپ

  10. بررسي باگ هاي احتمالي و رفع آنها

  11. پياده سازي دمو روي سرور تست

  12. انتقال به سرور ميزبان و شروع استفاده از برنامه


از مراحل طراحي نرم افزار چه ميدانيد؟

نرم ,طراحي ,مي ,افزار ,اپليکيشن ,يک ,نرم افزار ,برنامه نويسي ,و تحليل ,افزار و ,استفاده از

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


web02 پرسپولیس امام حسین Zachary's receptions logicers بیوگرافی بررسی کتانی و یا کفش ورزشی دانلود کتاب elme1404 samaneh1